Ljud

Jag har tänkt på en sak.

Sen mp3n kom och ipoden så har mänskligheten gått miste om så mycket ljud. Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på att jag inte längre blir förvånad när jag ser en liten grabb på kanske 6-7 år går och diggar till nån låt på hans ipod. Eller en gammal man som nästan behövber rullator istället för käpp har två vita hörlurar i öronen. Undra vad han lyssnar på. Gamla visor från förr? Och ungen då, snickerboa eller 50 cent?

Okej, jag måste säga att jag också mestadels av tiden har två vita hörlurar i öronen. När jag går själv så klart, till och med ibland när jag har nån med mig. Men då har jag bara ena hörluren i om personen i fråga inte pratar för mycket. Då kan man köra den här "nej, jag har inte musiken på". Hah, nu va jag elak. : (

På senare tid har jag dock tänkt på alla ljud man missar.

En dag förra veckan bestämde jag mig att gå hem från jobbet. Det var härligt. Gick lite vilse, men hitta hem.

Alla ljud man missar nu när man blir "ipodad".

image116

Trikken- se upp så du inte blir påkörd.

Porlande bäcken, alla fåglar.

Vinden.

Ljudet av människor som skrattar. Barnskratt.

Vinden som susar.

Nån bra musik som nån trevlig person satt på högsta volym vid sin balkong.

Den arga bilisten som vill köra på, nej, förbi dig.

Vad dina vänner verkligen säger.

Skulle kunna göra denna lista riktigt lång. Men jag tror ni fattar vinken.


Sätt på PAUS, ta ur hörlurarna och lyssna på allt det vackra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback