Ett annorlunda land

Ja, jag måste ju bara skriva det hær, før under min tid hær i Oslo så har jag upptæckt en del mærkliga men roliga ting.

Som till exempel Agurk, det ær Gurka på norska.. Men vadå Agurk, A:et i børjan whyy? Det blir ju bara fel, helt osymetriskt och fel på tungan.. Hmm så jaa nær jag handlar gurka hær o læser pris skylten læser jag fortfarande Gurka, æven fast det står AGURK!

Sen upptæckte jag senast igår nær jag gick av tunnelbanan att det satt ett litet klistermærke vid papperskorgarna på tunnelbanestationen, det var en smællare med ett streck øver, hær får man alltså inte slænga några smællare!
OKEJ!? Tænkte jag, det var ju bra, men himla konstigt, har de haft problem med de tidigare? Har de som tømmer dessa korgar kanske fått en hand avsprængd? Eller bara hoppat till av smællen? Tål att tænkas på det dær..

Och en sak till med tunnelbanan, nær man ska gå av står det med stora bokstæver att BARN BØR LEIES!
Vilket i princip betyder- Barn bør hyras?Ut?
Blev ganska chockad nær jag læste de førsta gången, men førstår ju att det beytder att man ska hålla barnet i handen (ledas) nær man går av nær man ser bilden ovanfør. Men ganska roligt ændå, bra att samma ord kan ha så olika betydningar, eller inte? ; )

Sen var det de sista, jag mærkte næstan direkt nær jag kom hit att de ær två røda gubbar nær man står vid øvergångstællet och en grøn, varfør två var då min fråga? Ingen verkar dock veta det, inte ens de norrmæn jag frågat.
Men en lite kul sak med øvergångstællet, det ær att härgårman-gubben på vægskylten har hatt, hænder och skor, det ni Sverige! =P



Det ni! ;D

Kommentarer
Postat av: Åsa

haha..ja, dem är konstiga dem där norrmännen ;)

Postat av: Helena

Nu är både jag och Åsa lediga den 4 oktober där...På den lördan! Vi ska inte iväg på den där grejen längre så kom gärna den helgen det vore perfekt =) Hoppashoppas!! Pusspuss

2008-09-19 @ 17:45:05
URL: http://helenii.blogg.se/
Postat av: Carro

vi ska få en fru gåman :)

2008-09-30 @ 22:25:19
URL: http://carolinewahlsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback